ورود همکاران
  • Ad
  • Ad

به پورتال چاپخانه تقوی زاده خوش آمدید

  • Ad
  • Ad
  • Ad
  • Ad
  • Ad
  • Ad
  • Ad
  • Ad

کاتالوگ چیست؟

کاتالوگ یا کالانما ، کتابچه معرفی کلیات کالا ، امکانات و… می‌باشد که از سوی تولید کننده و یا ارائه دهنده به مصرف کننده به منظور معرفی کلی کالا یا خدمات ارائه می شود.

در این بخش بیشتر به جنبه تجاری و جذب مخاطب توجه می‌شود (بر عکس بروشور که بیشتر به توصیف و اطلاعات فنی و نحوه استفاده می‌پردازد)

در مقابل بروشور کتابچه و یا راهنمای معرفی جزئیات کالا و خدمات و غیره می‌باشد که از طرف تولید کننده به مصرف کننده و یا مشتری برای معرفی دقیق و راهنمایی استفاده از محصول ارائه می‌گردد.

مثال: یک کارخانه دارو سازی برای معرفی محصولات خود کاتالوگ محصولات را برای پزشکان و داروخانه‌ ها ارسال می‌نماید . و همین تولید کننده بروشور هر محصول را برای معرفی نحوه بکار بردن، ذکر موارد ممنوعیت استفاده در موارد خاص و همین طور عوارض جانبی و راه‌های درمان در صورت استفاده ناصحیح و غیره در بسته بندی هر محصول قرار می‌دهد.

 

در کاتالوگ‌ها غالبا از تصاویر جذاب جهت معرفی بهتر محصولات استفاده می‌ شود.

 

در بروشور‌ معمولا علاوه بر تصویر از توضیحات مختصری درباره محصول هم استفاده می‌شود.

 

معمولا در ایران به اشتباه تمام راهنما‌هایی  که به صورت کتابچه و یا با کیفیت مختلف و چاپ مناسب تهیه شده است را کاتالوگ مینامند و نیز تمامی راهنماهایی را که به شکل تک برگ و یا چند لت و با استفاده از کاغذ‌ نازک تهیه شده باشند را بدون توجه به محتوای آن بروشور می‌نامند.

بعلاوه نوع دیگری از ابزار های اطلاع رسانی بنام پمفلت وجود دارد که از نظر ظاهری شباهت زیادی به کاتالوگ و بروشور دارد و معمولا در کاربرد های فرهنگی ، آموزشی ، بهداشتی و غیره و با اهداف اطلاع رسانی به عموم مورد استفاده قرار میگیرند.

علیرغم مطالب ذکر شده ، چاپ کتیبه به جهت دسته بندی محصولات چاپی خود و به دنبال آن تهیه لیست قیمت منظم و کامل به ناچار دسته بندی خاصی را از نظر ابعاد ارایه داده که دانستن آن در زمان ارسال سفارش و یا جستجو در لیست های قیمت برای هر کاربر لازم و ضروری به نظر می آید.

مواردی که باید در یک کاتالوگ ایده ال در نظر گرفته شود:

1)شرح مختصری از معرفی نام و عملکرد کارخانه و یا  تولیدی و شناساندن فعالیت ها در شروع مبحث

2)معرفی امتیازات , مدارک  و رتبه های تولید (استاندارد , ایزوهای موجود , مدارک تولید وغیره)

3)معرفی هرچه جامع تر در خصوص بهترین خدمات .

4)دادن اطلاعات کامل و راهنمایی صحیح به مخاطب به در مورد مشخصات فنی , خدمات ارائه شده , قابلیت های خاص و وجوه تمایز آن نسبت به تولیدات مشابه همکاران، چه در تولیدات گذشته کارخانه و یا آنچه در بازار فعلی موجود است.

5)بکار بردن تصویر و متن نوشتاری مناسب در کاتالوگ تصمیم گیری و انتخاب بهتر را برای مشتری سهل و آسان می کند و وی می تواند با دیدن و مطالعه موارد فوق در زمان انتخاب و تصمیم گیری خود سرعت العمل بیشتری داشته باشد.

6)فراهم آوردن دید مقایسه ای برای مخاطب

بدین شکل که بتواند با مقایسه ویژگی های  مختلف مانند: مدل , کیفیت , کاربری  و از همه مهم تر هزینه برنامه ریزی شده از بین چند محصول معرفی شده یکی را که با شرایط او سازگار است انتخاب نماید .

7)با درج آدرس , تلفن  وی ا آدرس اینترنتی خود در کاتالوگ می توان شناخت بیشتر را برای مخاطب فراهم کرد .

ویژگی های که در یک کاتالوگ باید رعایت کرد:

1)قابل حمل باشد و مطالعه آن در حداقل زمان امکان پذیر باشد.

2)خلاصه گویی و پرهیز از هر گونه افراط در توضیح بیش از حد موارد درج شده در کاتالوگ.

3)برقراری ارتباط بدون واسطه با مخاطبین.

4)ترکیب مناسب تصویر با متن در جهت شناخت بیشتر مخاطبین.

5)کاتالوگ ها از جهت انتقال اطلاعات و موارد ذکر شده در بالا در مقایسه با پوستر و تراکت فراتر و سنجیده تر و هدفمندترعمل می کند.

6)در راستای ارائه حس بهتر به مخاطبین کاتالوگ ها و بروشور ها به صورت چهاررنگ چاپ می شود.

7)هیچ محدودیتی در جهت بکار بردن ن.ع کاغذ یا مقوا برای چاپ کاتالوگ و بروشور وجود ندارد اما معمولا برای چاپ کاتالوگ از مقوای گلاسه با روکش سلفون و برای چاپ بروشور از کاغذ گلاسه  استفاده می شود .

8)کاتالوگ و بروشور را می توان با انواع روکش ها مانند سلفون مات و یا براق و در موارد خاص از یووی موضعی جذابتر کرد